Retten i Lyngby har den 30. april 2024 straffet EasyPark A/S for mangelfulde oplysninger om prisen ved brug af parkeringsappen EasyPark.
Retten i Lyngby har dømt EasyPark efter markedsføringsloven for at mislede kunderne, dels fordi de ikke har oplyst hvad det præcist kostede at benytte deres P-app, og dels fordi de mangler en advarsel om evt. forkert positionering.
”Jeg er glad for, at det altid har været PARKPARKs princip, at vi skal være gennemsigtige med vores priser og betingelser. Siden sommeren 2020, har vi haft prislister liggende let tilgængelig på vores hjemmeside, og vi oplyser prisen for brugen af PARKPARK meget tydeligt når kunderne signer op i app, når de bruger appen og på hjemmeside og i den kvittering, der er i appen efter endt parkering”, siger Michael Buch Sandager, direktør i PARKPARK.
”Vi har desuden, igen siden 2020, haft både en advarsel når parkanten bekræfter sin parkering i appen om at positioneringen kan være mangelfuld (inkl. en forklaring på problemet) – og en advarsel om at PARKPARK trods alt ikke dækker alle P-pladser i Danmark og at man skal, som parkant, være opmærksom og sikre at parkeringen startes i den rigtige P-zone.”
Tilbage i februar 2022, hvor EasyPark sidst blev dømt, valgte vi at forklare kunderne, hvordan usikkerhed i positioneringen kan opstå: https://parkpark.dk/parkparks-kommentar-til-hoejesterets-dom-af-17-februar-2022/
Tilføjer 15. maj 2024: Forbrugerombudsmanden har valgt at anke sagen fra Lyngby til Landsretten, dan han er uenig i dommen: https://www.forbrugerombudsmanden.dk/nyheder/forbrugerombudsmanden/pressemeddelelser/2024/20240514-forbrugerombudsmanden-soeger-om-procesbevillingsnaevnets-tilladelse-til-at-anke-dom-over-easy-park/